Te koop aangeboden... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu Te koop aangeboden... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu

Te koop aangeboden...

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg monique

22 Oktober 2004 | Tanzania, Dar es Salaam

Hoi!

Alles is te koop in Dar es Salaam. Dat schijnt zo te zijn sinds hier de economie geliberaliseerd is. Langs de straten vind je alles:strijkijzers, eten, vogelkooien, tijdschriften, ballen, tonnen, waterkokers, onderbroeken, bloemen, gereedschap,enz.: alles wordt ons aangeboden door het raampje van de auto. Dat mensen zo de kost kunnen verdienen is me een raadsel. Gister vanuit de auto een telegraaf gekocht?! Dus: 10 graden bij jullie, frisjes...
Hier is de temperatuur stijgende en de zon fel. Als ik een paar minuten buiten loop moet ik oppassen niet te verbranden. 's avonds, wanneer Laura en ik krom liggen van het lachen om iedereen en ons zelf, moeten we afkoelen op het balkon... Wat een grappen! We worden erg flauw van het vasten, het lijkt wel of ik dronken wordt als ik dan eenmaal gegeten heb?! Het vasten gaat nu beter dus! Na een paar dagen went je maag er aan.

Op het IFM zijn we deze week vooral met interviewen bezig geweest. Erg leuk om te merken hoe graag de mensen vertellen en de tijd nemen. Gister kwam er iets minder van: de president van tanzania kwam een project van de wereldbank bewonderen, dat hier op de 7e verdieping is gevestigd. De gehele dag veel bewakers, speurhonden en verhalen over hoe zaken in dit land gaan. Ons kantoor is op de begane grond en we mochten in het gebouw blijven, dus we hebben deze celebrity gespot! (al had hij in mijn ogen net zo goed een taxi chauffeur kunnen zijn).

Dinsdag, toen we een lift naar huis kregen in de "mercedes benz" van Mohamed ( een oude bak zonder vering)en een shortcut vanwege de file maakten, zijn we iets te vluchtig weer ingevoegd: bovenop een glimmende jeep. Een deukje en wat lakschade,ach dat maakt niet zoveel uit...Even vriendelijk naar elkaar lachen en we reden weer verder. Ik denk dat we geluk hadden dat het geen nederlander was in die auto. Dan was de politie en de verzekering er allang bij geweest. Dit was echt weer een typisch voorbeeld van hoe dingen hier gaan: Hakuna matata!

Het is grappig om met mensen te praten over gewoontes, cultuur, politiek of familie. Dat doe ik steeds meer en sommige meningen zijn schokkend! Zo gaan vrouwen hier niet het huis uit totdat ze trouwen, trouw je niet dan blijf je dus bij je ouders. Getrouwde vrouwen gaan niet meer uit en op bezoek gaan bij je getrouwde vriendinnen is niet echt een optie: hun man zou wel eens in de verleiding kunnen komen...
Zo over het homo huwelijk: 'this isn't possible: they don't have the tools to love each other'. Haha, en: 'Do they work'?

Gisteravond zijn we uit geweest, er was een band en ondanks de moeheid zijn we meegegaan. Biertje drinken en vasten (overdag): the alcohol hits you! Wel erg goed geslapen en deze ochtend kon ik me niks herinneren van rare dromen. Door die malaria tabletten bedenk ik de meest vreemde dingen 's nachts!

Dit weekend maar eens even een strandje opzoeken: hopelijk geen regen want we zijn echt aan een lui dagje toe! Als we 's ochtends naar het IFM rijden langs de waaiende palmbomen en het strand, de zon schitterend op de zee, kan ik soms niet geloven dat ik hier ben: The world definitely is beautiful!

Liefs Mo

• 22 Oktober 2004 - 08:35

Joelle:

Jo dan je begint al aardig te integreren he! Vasten, auto-ongelukken e.d., nog even en jij gaat ook weer thuis wonen totdat je getrouwd bent. Wel erg leuk die Hakuna Matata mentaliteit, maar ook een beetje vreemde gedachten zo nu en dan met name wat betreft vrouwen, seksualiteit en werkmentaliteit. Wist je dat op homo zijn een celstraf van 20 jaar staat?? Hier alles goed, inmiddels al weer een stuk warmer dan 10 graden. Vanavond naar Diever crossen voor het feestje van Ief en om papa nog zijn cadeau te overhandigen. In zeeland alles goed, hier is de wereld ook best mooi!
    Heel veel succes en plezier! Liefs Joëlle

• 23 Oktober 2004 - 18:10

Marij:

Hé, Mo, Heerlijk je berichten te lezen. Ben erg benieuwd en kan niet wachten om die kant op te komen maar dat duurt nog wel even. Gelukkig kan het bij jullie ook regenen. Hier is het echt herfst, regen en wind maar niet koud. Het uitgaan verleer je daar geloof ik niet, dat klinkt nog als hier. Verder ziet je leventje er totaal anders uit, zo te horen. Dat je zelfs zo gemakkelijk roken kunt laten en eten laten staan. Leuke broertjes heb je. Kunnen ze al wat nederlands of moet ik Kameleon op volle toeren voor ze opsturen om het te leren lezen. Weet je inmiddels wat je uiteindelijke opdracht wordt voor afstuderen of blijft het voorlopig bij genieten, cultuur opslurpen en leven in verwondering. ook heel belangrijk.
    Joelle is vandaag op pad naar surpriseparty van Iefke. Luud is in Groningen. Hij moest voetballen en bij Donitas trainen. Ja, ja, hij speelt geloof ik in team 8. Pappa is net terug uit Spanje. Hier thuis dus alles back to normal.
    Vier je je verjaardag? En hoe doe je dat daar? Mag je dan ook kaarsjes uitblazen en taart eten (in het donker)? Anders gaat er een pintje wel in.Probeer je dan even te bellen. Tot snel schrijfs,
    Liefs Mamma

• 23 Oktober 2004 - 20:48

Ruben:

Dokkum is ook beautiful, gelukkig....of is het eigenlijk de vakantie die deze druiligere dag toch weer en beetje mooi maakt...ook al verlies je met 4-0 en speelt iedereen gewoon zwaar onder zijn nivo. Ach ja, misschien ga ik ook maar aan die malaria-tabletten.

• 24 Oktober 2004 - 12:56

Aniet:

haha.. wat leuk om je verhalen te lezen. Je schrijft erg leuk! Mis je ons, de regen, de wind , de kou, de herfst niet een beetje :> Have fun.
    liefs Aniet

• 24 Oktober 2004 - 20:09

Bartjan:

hoe was het op het strand?
    mooi om te zien dat jullie ook genieten!
    heb nog niet gereageerd op jullie email: doe ik morgen
    groeten uit een koud nederland
    moi

• 25 Oktober 2004 - 06:04

Monique:

Bart-Jan: Wat denk je> mooi scriptie materiaal? haha. Je krijgt de groeten van iedereen hier. (ohhhh, the mustache-man:).
    Vooral van Betty en Mr. Kassala (deze is trouwens erg geinteresseerd om met ons te kletsen in een inderdaad informele setting:)
    Groeten en tot mails

• 25 Oktober 2004 - 06:28

Mo:

Wisten jullie dat ze hier denken dat wij blanken naar het strand gaan om ROOD te worden???
    Ik heb gister na mijn aanbranding meerdere malen moeten uitleggen dat deze kleur dus niet de bedoeling was, men reageerde erg verbaast! Het strand was als uit een bounty reclame: geweldig!

• 25 Oktober 2004 - 06:32

Nieuws!:

VOETBAL IN BAN HEKSERIJ.

DAR ES SALAAM.

De nationale voetbalbond RFF van Tanzania heeft moeite om het gebruik van magie bij wedstrijden uit te bannen. Vorige week nog kregen de topclubs Simba en Yanga hoge boetes opgelegd omdat ze voor een duel tegen elkaar tovenarij hadden ingezet.

De spelers van Simba strooiden een onbekend poeder over de grasmat en braken hier en daar een ei. De spelers van Yanga lieten hun broeken zakken en urineerden ceremonieel op het veld. Daarna namen alle spelers achteruitlopend hun posities in. De magische krachten bleken tegen elkaar op gewassen te zijn, het werk 2-2.

Tanzaniaanse voetbalclubs geven een vermogen uit aan hekserij. Medicijnmannen worden uit de clubkas betaald om de tegenstander met juju op de knieën te krijgen.

Het valt niet mee om tovenarij van de velden te weren, want clubbesturen stimuleren het geloof er in, aldus de BBC. Kassim Dewji, tot juni secretaris-generaal van Simba, trad af omdat hij er niet in slaagde juju uit de club te bannen.

“De club heeft acht trofeeën binnengehaald omdat ik in goede trainers geloofde en die aantrok, maar ik werk tegengewerkt door een kliek die heilig in magie geloofd.”

• 25 Oktober 2004 - 16:00

Inge StH:

Hé Mo, bedankt voor je felicitaties! Heb jij al wat leuks gepland op 1 november daar?

• 25 Oktober 2004 - 16:28

Robert:

klinkt me als muziek in de oren die mentaliteit daar... kBegin mijn buren dan ook steeds meer te begrijpen.
    Veel plezier!

• 25 Oktober 2004 - 18:59

Anke:

Gelukkig zonder tovernij,maar gewoon door betere kwaliteiten wint PSV overtuigend van AJAX! JEuheu!!!!

• 27 Oktober 2004 - 15:06

Johan:

Hé Mo! Vanavond gaan we met het oude bestuur op verjaardagsvisite bij Inge. Kom je ook? ;-) Helaas niet dus....We zullen aan je denken! Veel plezier daar!

• 27 Oktober 2004 - 16:44

Isth:

Volgend jaar ben je er gewoon weer bij toch? We drinken er 1 op jou vanavond! Liefs!

• 28 Oktober 2004 - 07:26

Mo:

ISTH!! Hoe was je feesie? Nog veel ouwe koeien uit de sloot gehaald:)? Of wast niet een feesie alleen voor t oude bestuur? Natuurlijk ben ik er volgend jaar weer bij!

• 28 Oktober 2004 - 07:54

Lyd:

Party van Inge was cool! Iedereen van ons bestuur was er, behalve jij dus... We hebben ook nog geborreld op de pre-gluurgids borrel. Hartstikke mooi! Helaas moet ik nu weer aan de slag met een opdracht... ik had liever nog in m'n bed gelegen.

• 28 Oktober 2004 - 08:03

Lyd:

We hadden je eigenlijk willen bellen, dat snap je wel!!! Haha

• 28 Oktober 2004 - 19:53

Ruben:

Ach ja wanneer gaat ons oud bestuur weer eens bij elkaar komen?

• 28 Oktober 2004 - 19:54

Ruben:

Ach ja wanneer gaat ons oud bestuur weer eens bij elkaar komen?