mungu wangu! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu mungu wangu! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu

mungu wangu!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg monique

15 Oktober 2004 | Tanzania, Dar es Salaam

Habari za asubuhi!

Het is vroeg hier, de stroom is weer uitgevallen. Het kantoor heeft niet veel licht, internet ligt plat, maar WORD doet het: dus schrijf ik maar een bericht voor jullie.
Er is weer veel gebeurt deze week! Zo ben ik, toen ik voor eerst zelf met de dalla dalla (minibusje) ging, per ongeluk in het spitsuur van 'de bus nemen' gekomen. Wat een chaos, mijn mond kon niet verder open van verbazing. Stel jezelf een lange straat voor, langs de kant staan hordes mensen en dalla dalla's rijden af en aan. Ze zijn te vol om te stoppen of rijden gewoon in op de menigte omdat de chauffeur denkt dat er nog meer bij kan. Als er eentje stopt of langzaam rijdt, rent iedereen als een gek naar het busje en dan: vechten maar om erin te komen.Mensen klimmen door de raampjes, duwen de inzittenden door om er maar bij in te passen en als je er op dat moment uit wil heb je dikke pech! Het was beestachtig om te zien en het heeft dus ook een tijdje geduurd tot ik in een busje zat!
Openbaar vervoer, aiaiai: maar goed, ze rijden hier en das in NL geloof ik niet elke dag meer het geval:)

Deze week zijn we ook naar een Council meeting geweest. Heel bijzonder, vergaderingen hier. Natuurlijk was iedereen te laat, maar toen...De presentatie was een veredeld voorleesuurtje, de meesten zaten onder uitgezakt. Sms-en of weglopen om de telefoon op te nemen schijnt normaal te zijn.Het was een vergadering bedoeld voor discussie, maar ik heb geen discussie of dialoog kunnen ontdekken:alleen lange lange monologen. Ik ben wel heel blij dat we werden uitgenodigd. Tot nu toe zijn ze erg behulpzaam, alleen de principal himself is nog niet gezien door ons (en die is best belangrijk)

Nu hier op kantoor even hectiek. Laura haar gastgezin is vaag en niet geschikt.Ze is vaak bij mij geweest de laatste dagen en ze heeft net verteld dat ze daar niet wil blijven (best lastig, want ze willen dat we scheinheilig verhaaltje naar die familie doen en die moeder is ook nog eens haar begeleidster>dubbele rollen dus.) Nu komt ze even bij mij wonen, maar dat kan niet voor heel lang. Tsja, ...
Bij mij thuis nog altijd gezellig! Het wachten is nu op de nieuwe maan (vandaag of morgen waarschijnlijk) en dan begint Ramadan. Ik ben erg nieuwsgierig naar het hele gebeuren en houd jullie hier uiteraard over op de hoogte!

Liefs Mo

ps. Joelle, Paula en Ferry: ik heb weer pruimen nodig!!!Zelfs laxeermiddel won't do!

  • 15 Oktober 2004 - 06:57

    Joelle:

    Joh joh, jij met je ijzersterke stoelgang, nooit ergens last van, nu problemen terwijl de meeste mensen juist aan de andere zijde van het strontspectrum zitten in Afrika! Rondje hardlopen doet wonderen, evenals volkoren biscuits kopen in de supermarkt. Het klinkt nog steeds allemaal super, alleen jammer dat Laura haar gezin niet oké is. Wat dat betreft heb jij het wel weer getroffen! Ga je meedoen met de Ramadan, lijkt me echt super moeilijk. Komend wknd nog leuke uitstapjes op het programma? Ik ga vanavond stappen met Florien, Justin (!!) en Taco. Morgen een feestje van Diederik, dus mijn wknd zit weer gebakken! Heel veel plezier en tot snel!
    Liefs Joëlle

  • 15 Oktober 2004 - 07:41

    Laura:

    Misschien kunnen we nog wat van die volkoren biscuits kopen vandaag of gewoon een vette hap halen bij steers....en dan maar hopen dat de wc doorspoelt, haha!!

  • 15 Oktober 2004 - 07:48

    Mo:

    Dat wordt rennen naar de derde.De wc's op de 1e en 2e spoelen niet. Lekker botsen op de trap> Moeten we nou links of rechts passeren? Heeft iemand hier verstand van?

  • 15 Oktober 2004 - 19:07

    Ruben:

    Niet bij nadenken dan ben je al te laat.....je kunt ook een bak/ emmer naast je buro zetten...??

  • 15 Oktober 2004 - 19:09

    Stan:

    hoi monique, leuk dat jje ons op de hoogte houdt van de wederwaardigheden. Gelukkig geen last van claustrofogbie blijkbaar. wat doe je daar zo ver weg nou precies voor je studie? We hebben het erover gehad laatst, maar ik ben het weer kwijt (leeftijd!!!!). Heb je kundera al uit? ik begrijp van jan en marij dat het wel een jaartje zal duren voor we het daarover kunnen hebben.
    De reünie met neven en nichten is gepland bij het honderdjarig huwelijksfeest van de ouders mandos, eind juli 2005. Misschien ben je dan al terug, want ons daarheen transporteren zie ik niet gebeurenn, dat is ondertussen (incl achterkleinkinderen) wel een 474 vol.
    Wat erg goed helpt tegen harde poep zijn appeltjes, ongescchild, twee per dag, of een stootkuur van tweemaal twee per dag - of kun je die daar niet krijgen. Dan moet je bij de ambassade zijn - of is die er niet?

  • 15 Oktober 2004 - 19:13

    Ruben:

    Je kunt natuurlijk altijd nog voedsel van de straat kopen ....en opeten natuurlijk....

  • 16 Oktober 2004 - 08:14

    Hidde:

    Hoi Monique, klinkt allemaal heel veth daar. Das pas echt naar een ander land gaan. Zo met de bus gaan lijkt me inderdaad wel heel erg wennen. Heel veel plezier daar en succes...

  • 18 Oktober 2004 - 07:30

    Wieke:

    Wanneer zat jij in de bus?? Na de spits? Of krijg je nog een beetje voorrang omdat je blank bent (en opvalt?)

  • 18 Oktober 2004 - 13:20

    Laura:

    He hai! Als ik onze eigen foto's zo op internet zie krijg ik zoveel zin om naar buiten te gaan, haha!!!

  • 18 Oktober 2004 - 13:22

    MO:

    Mensen: hier enkele foto's! (voor de non-computer mensen: klik op de foto's, dan worden ze groter:))Er zullen meer volgen, maar internet erg traag hier!

  • 18 Oktober 2004 - 13:37

    Lyd:

    Leuk om de foto's te zien mo!!!

  • 18 Oktober 2004 - 13:53

    Mo:

    Ramadan is begonnen Ruben, dus ook geen eten vd straat. Gister heb ik voor het eerst gevast! Ik hoef niet mee te doen, maar vind het wel leuk om te proberen. Bovendien vind ik de gedachte achter Ramadan mooi.

    Vasten gister: aardig futloos werd ik ervan, maar 't ging de hele dag goed totdat we hadden gegeten 's avonds. Bijna flauw gevallen, alles er uitgekotst (ook een oplossing als je niet naar de wc kan)en daarna was het weer ok. Mohamed moest erg om me lachen, hij is 11 en vast dit jaar voor het eerst en bij hem ging het wel goed...

    Vandaag ist al een stuk makkelijker, alhoewel er nu echt niks in mijn maag kan zitten! Ik drink wel water hoor:met die hitte hier...

  • 18 Oktober 2004 - 14:36

    Josien:

    Heb je al honger of die je niet mee aan de ramadaan? laat me even weten hoe het bevalt!

  • 19 Oktober 2004 - 07:40

    Lyd:

    Jemig mo, ik zou het geen dag kunnen volhouden... Heb net ontbijt gehad en al bijna weer honger, hopeloze zaak... Pas maar op dat je niet flauw gaat vallen!

  • 19 Oktober 2004 - 17:36

    Ruben:

    Cool Mo, volhouden!!!!!!

    En zo is Ramadan toch nog ergens goed voor.....

  • 19 Oktober 2004 - 17:37

    Ruben:

    Mooi breedbeklachers zijn het daar!

  • 21 Oktober 2004 - 10:57

    Slapie:

    quote: "Mensen: hier enkele foto's! (voor de non-computer mensen: klik op de foto's, dan worden ze groter:))"

    oh dankjewel Mo, ik vond ze al zo klein.. maar ja, zal wel weer met pixels te maken hebben... ;)

  • 21 Oktober 2004 - 18:55

    Wieke:

    Wauw!! Mooie foto;s....probeer voor te stellen hoe jij in dat beeld past, lukt nog niet helemaal!

    Wat een lieve broertjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

monique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 70538

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: