Hoezo, wij hebben weekend???! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu Hoezo, wij hebben weekend???! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu

Hoezo, wij hebben weekend???!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg monique

11 Oktober 2004 | Tanzania, Dar es Salaam

Hallo!

Inmiddels raak ik al aardig aan the way of life gewend, Nederland lijkt dan ook heel erg ver weg. Ik heb geen moment de tijd om ook maar iets te missen, aangezien er zoveel te zien, te doenen te verbazen is.
Dit weekend heeft Laura bij mijn familie gelogeerd. Ze was jarig en samen met de familie hadden we een party georganiseerd. ALles op de afrikaanse manier, erug grappig! Zo werd na de cadeautjes de muziek aangezet en moesten we dansen. Haha, zie je het al voor je: wij, twee grote, niet al te soepelen tussen hen (LOL-->) Taart hoor je te voeren aan iemand die jarig is en wordt vlak voor het eten gegeten?! Het eten doe ik vanaf nu ook op hun manier: alles met je handen (is best lastig met rijst) en boeren mogen gewoon worden gelaten. De 1e keren moest ik daar hard om lachen, helemaal toen een nette vrouw tijdens de lunch een kip voor mijn ogen uit elkaar rukt en er een boer achteraan laat,en ondertussen gewoon verder ratelt.

Vrijdagavond nam Mr. Mohamed (de vader) ons mee uit. Hij was al enigsinds dronken toen we gingen en viel vaak in herhaling hoe ik me thuis moest voelen bij hen. Ik ben dus vanaf nu zijn dochter en ik moet me dus vrij voelen daar thuis. Ik mag mensen uitnodigen wanneer ik wil en moet alles vragen wat ik nodig heb. Dit is erg moeilijk voor mij, aangezien hij alles voor mij wil betalen. Overal regelt hij een taxi, betaalt ons drinken en zelfs heeft hij de principal van het instituut gevraagd laptops voor ons te regelen?! Heeel erg lief hoor, dat wel, maar t hoeft niet! De was wordt gedaan door de hulp, het eten gekookt, taxi's gebeld, enz. Ik moet dus een manier vinden dat ze weten dat ik het zo ook wel goed vind.
Ze letten ook erg goed op me. Als ik iets ga kopen sturen ze iemand mee, zodat ik wel de 'local price' betaal. En als we uitgaan en er praat een jongen met 1 van ons, komt Mohamed al snel met een waarschuwing dat ze maar 1 ding van ons willen en dat iedereen AIDS heeft enz. haha,

Zaterdag zijn we naar een zwembad gebracht wat als het ware boven de zee hangt. Twas bij een erg luxe hotel, en t uitzicht was afschuwelijk mooi! Ligstoelen aan de kant, bediening, echt waar: ik voelde me zo decadent hier!

Zaterdagavond zijn we naar een afrikaanse band gegaan met Mohamed en Shumbana. Hahah, daar weer afrikaans dansen! Laura en ik hadden erg veel lol om ons zelf!

Vanaf zaterdag was het water op, dus vanaf nu geen douchen meer, maar een grote ton met koudwater met een schepje erin. Het was echt prima. Dus voor de studenten die willen besparen: dit is misschien een manier:)!

Zondagochtend naar de fishmarket: Kleine kraampjes met erg grote vissen! OP het plein bij de haven kon je bieden op de vissen, de hoogste bieder krijgt het mee, waarna het bij een van de kraampje gesneden wordt. Onder, en ook in de kramen liggen mensen gewoon te slapen tussen de vliegen. Mensen werken echt hard hier. Ook op IFM werken ze gewoon door in het weekend.

Ik ga nu ook aan het werk, inlezen enzo. Bedankt voor al jullie mail! Leuk om te lezen hoe t bij jullie gaat

Liefs Monique

  • 11 Oktober 2004 - 15:50

    Slapie:

    ah, beter!

    Have Fun en profiteer maargewoon! Euh, oh nee, geniet ervan bedoel ik natuurlijk!

    ;)

  • 11 Oktober 2004 - 17:44

    Sjors:

    Mooi land! Die traditie van het boeren na het eten houden we er in Nederland dan ook in Mo!

  • 11 Oktober 2004 - 21:03

    Sjoeke :-):

    Hey Mo!
    Klinkt goed joh!!! En het geeft een heel ander beeld van het Afrika dat we van het nieuws kennen.
    Veel plezier!!
    Kus, Djoeke.

  • 12 Oktober 2004 - 06:22

    Monique:

    Tropisch regenbuiTJE op de vroege ochtend. Ben doorweekt! Uit een propvol busje stap je midden in de rivieren van de straten-->geen afvoer... Een rat langs mijn slipper, een man erachteraan>>? (eten) Een enorme knal van een springende stroomdraad--> de stroom valt elke dag wel een keer uit.
    Zooo: goeimorgen dus!

  • 12 Oktober 2004 - 07:48

    Lyd:

    Ook een goedemorgen hier in Nederland, maar wel een erg koude...

  • 12 Oktober 2004 - 08:21

    Mo:

    Handschoenen al aan?

  • 12 Oktober 2004 - 08:22

    Josienepienerien:

    wat een verhaal! Ben echt super jaloers!!
    Veel plezier nog!

  • 12 Oktober 2004 - 09:48

    Mo:

    Djoeke: maar het nieuws heeft wel gelijk hoor. We zijn vorige week door sloppenwijk gereden en dat liegt er niet om.

  • 12 Oktober 2004 - 10:39

    Paula En Ferry:

    Wat een leuke belevenis. Het is heel anders dan we dachten. Laat je adres weten,dan kan Paula schrijven. Dat vind ze prettiger. We leven helemaal met je mee

  • 12 Oktober 2004 - 13:14

    Joelle:

    Klinkt erg gaaf allemaal, tof dat je het zo naar je zin hebt en dat je "nieuwe familie" zo aardig voor je is (ben je niet gewend he...) Hier alles oké, maar wel erg koud. Zeeland begint de wennen, mensen aardig, maar anders en opdracht erg leuk! De chocolademelk in de kantine smaakt in ieder geval prima! Je moet met je gezin sinterklaas gaan vieren, Hollandse traditie!
    Lukt het ook een beetje wat betreft je onderzoek, want daar heb ik nog helemaal niets over gehoord..Of is het nu nog vooral wennen en verbazen. Ben erg benieuwd! Heel veel plezier en tot snel. SMS nog gehad??
    x jo

  • 12 Oktober 2004 - 13:47

    Ruben:

    Dussss...... in Nederland is het precies zo hoor, als een jongen jou aanspreekt........ gebeurt dat dan wel eens? Tuurlijk? Ratten, zijn die lekker?

  • 12 Oktober 2004 - 14:04

    Mo:

    nee, sms niet gehad...Jammer! Wat het onderzoek betreft: vooral aan het inlezen, en morgen een vergadering bijwonen. Kennis gemaakt met iedereen, maar tzijn er zoveel(zo'n 100), ook het gebouw verkent. Het probleem nu is dat ik steeds mensen tegenkom die met me gaan praten en vragen of ik ze herken. Ik kan ze niet uit elkaar halen, teveel nieuwe gezichten. Bovendien kan ik studenten, chauffeurs, docenten en management qua uiterlijk niet scheiden. Erg lastig in het trappenhuis als mensen me aankijken. tgaat binnenkort dus gebeuren dat ik in de stad loop en iemand tegen me gaat praten ik meteen 'hapana' (nee)of 'sina pesa'(geen geld) zeg, terwijl ik diegene moet kennen..lastig dus!
    Ook veel bezig geweest met verblijfsvergunning voor elkaar te krijgen. Zoveel papieren en stempels hier, snap echt het nut er niet van. Hoeveel archieven willen ze aanleggen? 6 pasfoto's nodig??? Maar als het goed is, krijgen we 'm volgende week. Ben benieuwd!
    Jo, over sinterklaas: kan je me een recept sturen hoe je pepernoten bakt?

  • 12 Oktober 2004 - 14:50

    Lyd:

    Mo, de reden dat je zoveel papieren moet invullen is dat je eigenlijk niet welkom bent daar, ook al geven de mensen je daar het gevoel dat je dat wel bent... hahaha
    Wat ik eigenlijk zeggen wil, in NL ben je iig welkom, daar hoef je ook geen papieren meer voor in te vullen!

  • 12 Oktober 2004 - 16:03

    Kasper:

    He Nikus,

    goed voor elkaar hoor ik al. Heb je ook airco of zweet je het zweet 's nachts uit de bilspl.....?
    En over het pepernoten bakken. Heb je wel genoeg zwarte pieten om alles uit te delen? Ach, wat maken we ons toch weer burgelijk druk om de kleine details.

    See ya Kasper

  • 13 Oktober 2004 - 06:32

    Mo:

    Mirrie: zooo, wat een mail. Wanneer ik tijd heb zal ik al je vragen beantwoorden, maar dat zijn er nog al wat! Enne, over thema doniteurtje:ik kan wel wat over dat thema schrijven als de deadline niet morgen is en ze nog stukjes nodig hebben.

    Kasper: zoooo, mijn site gevonden? en jij maar denken dat ik (en je camera) ergens in de sloot lagen, haha! heb geen airco thuis, maar wel een 'doorwaai' huis en een 'van' op mijn kamer, dus ook mijn bilspleet houdt het droog!

    Lyd:lus je brownies? Hier kan je ze helaas niet krijgen, dus als ik jou was zou ik voorlopig in NL blijven:)

  • 13 Oktober 2004 - 07:45

    Lyd:

    Mo, grapjas... Ik ga ook nergens heen voorlopig hoor. Ik zal je binnenkort ff schrijven om je weer op de hoogte te brengen! Tof dat je ook de donitas site bezoekt...

  • 13 Oktober 2004 - 07:45

    Lyd:

    Mo, grapjas... Ik ga ook nergens heen voorlopig hoor. Ik zal je binnenkort ff schrijven om je weer op de hoogte te brengen! Tof dat je ook de donitas site bezoekt...

  • 13 Oktober 2004 - 07:45

    Lyd:

    Hm, ik heb iets verkeerd gedaan waardoor m'n berichtje 2 keer is geplaatst, sorry...

  • 13 Oktober 2004 - 07:47

    Lyd:

    En over brownies gesproken, heb je een recept voor me?

  • 13 Oktober 2004 - 10:03

    MO:

    het recept is af te halen bij:rubinomuller@hotmail.
    com
    Eet smakelijk!:)

  • 13 Oktober 2004 - 11:29

    Ruben:

    Grapjassen...........
    By the way het pak staat nog steeds in mijn kast, zal nu wel over datum zijn......

  • 13 Oktober 2004 - 12:19

    IStH:

    Mo, leuk om je verhaal te lezen! Als je terug bent wil je me dan afrikaans leren dansen? :)

  • 14 Oktober 2004 - 12:12

    Sjoeke:

    Hey Mo!
    Over Doniteurtje...deadline is 20 oktober. Is natuurlijk errug leuk als je wat schrijft!! :-)
    Ik zal je s even een mail sturen, want dan kan ik ongecensureerd mijn gang gaan!
    Liefs, DD

  • 14 Oktober 2004 - 13:33

    Mo:

    haha, die Inge: als ik t dan zelf onder knie heb(wat ik betwijfel) dan wil ik dat met alle plezier!
    Je moet eerst een hele dikke kont kweken, dat helpt!
    Wist je dat afrikaanse klerenhangers zelfs heupen hebben?? Weg met een ieders zelfcomplex:)

  • 14 Oktober 2004 - 13:43

    Ruben:

    Zo te horen ben je daar dus wel op je plaats........hihi

  • 17 Oktober 2004 - 10:36

    Ma:

    Dacht, wacht ff met reageren, zodat je je nieuwe familie kan adopteren. Gaat allemaal prima daar,zo te horen. Geen wonder met zoveel correspondentie van deze en gene hier. Jij smoort en wij doen daartoe een poging door de open haard weer aan te doen. Wil je ook een recept voor chocoladeletters of is dat meteen 'hemelse modder' daar? 'K zal verder niet over eten praten want jij stikt natuurlijk van de honger, of lees je je berichten in het donker. Hier alles goed. pa zit in Spanje, k ga in november naar Curacao (werk heet dat). Plan maar iets leuks als we daar zijn, mt Luud hadden we vissen, met jou wild? Je weet daar houden we van. Geniet en heb heimwee met mate, liefs Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

monique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 70541

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: