De nacht door dansen! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu De nacht door dansen! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu

De nacht door dansen!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg monique

11 Januari 2005 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve allemaal,

De ochtend begint altijd goed. Om half zeven opstaan, om vervolgens in de \'Mercedez Benz\'langs de zee, naar IFM te rijden met een arabisch muziekje op de achtergrond. Vervolgens op kantoor elke dag nog altijd vele mailtjes te mogen ontvangen: Bedankt!

Dit weekend waren we uitgenodigd om met iemand die we nauwelijks kennen mee te gaan naar haar village. Haar tribe had een groots feest, omdat er een paar meisjes ongesteld waren geworden. We werden (anderhalf uur te laat) opgehaald en toen ik eenmaal achterin zat schrok ik me dood van iets opvliegends achter in die bak: Het was een kip, met de poten aan elkaar gebonden, mee op reis naar the village om aldaar geslacht te kunnen worden...! Regelmatig heeft dat beest me opgeschrikt onder het rijden, terwijl ik steeds weer dacht dat ie nu toch echt het loodje moest hebben gelegd in die hitte en scheurend over die hobbelende zandwegen.

Een village hier is iets anders dan wat wij een dorp noemen. Zelfs Wapse of Uffelte zou je \'huge\' kunnen noemen vergeleken met deze nederzetting. Toen we uitstapten waren er veel mensen, allemaal met grote ogen starend naar die 2 witte reuzen. Vooral de kinderen bleven ons aanstaren; aan wegkijken doen ze hier niet.

De vrouwen begonnen vrijwel onmiddelijk te koken. Overal om de hut werden vuurtjes gestookt en grote pannen werden aangesleept om de ugali in te maken. Achter de hut werden de kippen geslacht en langzaamaan kwamen er meer en meer mensen. Ook was de band geariveerd: een groep mannen met fluiten en trommels die ze in de grond graven (voor een lager geluid). In totaal waren er zo\'n 200 mensen en toen de band begon te spelen begon IEDEREEN te dansen. De vrouwen in een kring om de band heen, hun kontspieren zo gecontroleerd getraind, Ik snap echt niet hoe ze dat doen?! Zelfs kinderen die net kunnen lopen kunnen zo ontzettend goed dansen! De jongens en mannen hadden een andere stijl van dansen, maar zeker niet minder aantrekkelijk om naar te kijken. Hun benen zijn net elastiek en al die verschillende ritmes waarin ze kunnen dansen...Pffffff
De meisjes die ongesteld waren mochten niet dansen, en ook het dansen niet zien.Ze werden geblindoekt en op de rug van hun moeder naar buiten gedragen, waarna achtereenvolgens eerst hun aunties,zussen en andere familie naar ze kwamen toegedanst met geld in de lucht wapperend. Onder het dansen werd door hun (oudere) familie gezongen, waarin de meisjes leerden hoe ze zich moesten verzorgen en gedragen. Vervolgens werden ze naar binnen gedragen en daar zijn ze de hele nacht gebleven; er werd ze geleerd over het volwassen leven van een vrouw.
Ondertussen ging het feest door. De hele nacht heeft het hele dorp gedanst, in een kring vlak achter elkaar ( beetje vulgaire bewegingen) of ernaast in je eigen stijl. \'s ochtends om 10 uur de volgnede dag zijn ze er pas mee opgehouden.

Wat je niet wilt geloven, is toen Lau en ik na eerst goed kijken ook in de kring stapten. Het HELE dorp stopte met dansen om te kijken hoe die \'mzungu\'s\' hun konten draaiden. Hahahahahahah!!!! Ehm, doordansen.........?????

In het begin waren de moves vrij lastig. Dansen draait hier om je kont, dus als je wilt oefenen: Hol je rug, steek je kont naar achter, en stamp op het ritme, terwijl je ondertussen eerst je linkerbilhelft de lucht in gooit en vervolgens de rechter. SUCCES!!!!!

Overdag staken de kleurende kanga\'s prachtig af tegen de stoffige rode aarde, de blauwe lucht en de groene planten. Toen ik \'s middags onder een cashewnotenboom bleek te zitten voelde ik mezelf aardig achterlijk. Van zoveel dingen die ik in de supermarkt in Nl koop weet ik eigenlijk helemaal niet hoe het ontstaan of bewerkt is. Ik ontwikkel hier een gruwelijke belangstelling voor alles wat groeit en besef me heel erg wat een supermarkt een gemakzucht is. Kijken jullie vanavond als je naar de supermarkt is in je mandje, ik ben benieuwd of jullie wel weten waar alles vandaan komt...

We zijn daar in een hutje blijven slapen en \'s nachts naar het dansen kijkend onder de inmense sterrenhemel was geweldig! \'s nachts heb ik me niet meer aan het dansen gewaagd, alhoewel ik er heel veel zin in had. De mannen dronken nml \'Longo\', dat is eigen gebrouwen bier gemaakt van bijna verrotte papaya\'s en is gruwelijk sterk. Het is verboden, aangezien sommige mensen er blind van worden,maar politie of iets dergelijks kennen ze in deze verlaten plek niet.

Toen ik thuis kwam was ik zoooooooo smerig! Ik was een halve neger door al dat stof en mijn tissue werd zwart/rood van het stof toen ik mijn neus snoot. Ik heb ontzettend hard moeten boenen om mezelf met (koud) water schoon te schrobben,maar dit weekend was super indrukwekkend!!!! Dit is wat je je bij het Afrika voorstelt, ik zal er foto\'s bij plaatsen zodat ook jullie een beetje mee kunnen genieten. Poehhhhh, ik maak hier mooie dingen mee...

Heel veel liefs van Monique

  • 11 Januari 2005 - 07:54

    Ruben:

    Jo Mo je hebt een echte rite de passage meegemaakt. Bofkont!

  • 11 Januari 2005 - 09:52

    Monique:

    Vanaf vandaag heb ik een nieuw nummer, zodat ik (als het goed is) wel jullie sms-en kan ontvangen. Het nummer is:
    +255748955997
    Daaaaaaaaahaaaag

  • 11 Januari 2005 - 10:57

    Joëlle:

    Hé Mo,

    Klinkt erg goed al die verhalen van jou, volgens mij beleef jij het echte afrika, super mooi om mee te maken ewn deel uit te mogen maken van de mensen, gewoontes en rituelen aldaar. Hier alles oké, langere mail volgt snel want moet nu naar Adam voor een training. bedankt voor je kaartje. Opzet is uitgeprint en wordt z.s.m. doorgenomen! Hier alles oké, grote bos rode rozen bij thuiskomsr van Herr Simon, skiën was heerlijk!
    Tot snel Joëlle

  • 13 Januari 2005 - 14:49

    Sjors:

    Mo! Mail je volgende week weer!

  • 17 Januari 2005 - 06:05

    Mo:

    Aangezien dit onze laatste weken op IFM zijn en Laura al bijna naar huis gaat,hebben we afgelopen zaterdag de familie mee uit eten genomen als bedankje. Tabia, de hulp van de familie stond strak vd spanning in het begin en wist niet waar ze moest kijken. Voor haar een grote luxe natuurlijk; erg aandoenlijk om te zien. De kaart van het restaurant was super lekker, echter iedereen bestelde patat en kip?! Veel lol gehad en t besef dat t leven in deze familie al bijna voorbij is. Een erg raar idee, aangezien t een beetje voelt als mijn 2e familie onderhand.
    Zondag om half zes opgestaan. Een van de taxichauffeurs had ons uitgenodigd om mee te gaan naar een locale voetbalwedstrijd. Ik wilde wel mee, op voorwaarde dat ik mee mocht spelen, haha! Dus, ik heb 1,5 uur de linkervleugelspits mogen zijn en was de enige voetballende blanke en de enige voetballende vrouw. Wel leuk om weer es te ballen, en dan in dit klimaat (rode kop!)tussen de negers. We speelden 12 tegen 9 en hebben gewonnen met 4-1, super mooi deze \'battle of the taxi-drivers\' op een grindgrasveld, met een koe die er af en toe doorheen banjerde.
    Op IFM gaan we deze week hard met de interviews verder, hopen op veel respons. Donderdag gaan we naar Zanzibar en aldaar zullen we het islamitische nieuwe jaar gaan vieren. Ik ben erg nieuwsgierig hoe Zanzibar dan zal zijn!

    Tot mails, Mo

  • 18 Januari 2005 - 07:40

    Monique:

    Woehoewwww, 3 brieven vandaag! Corien, Joos en Lyd bedankt, heb het nu druk, maar zal asap terugschrijven.
    ps. Lyd(:wil je een dronken brief terug???)--> Tussen de haakjes lees je niet toch, dus mmmm, lastig om een samenhangend antwoord te geven,Hahahahaha

  • 19 Januari 2005 - 20:16

    Lyd:

    hahahahahaaha, ik had het niet meer terug gelezen, gewoon gepost, t was een zeer dronken verhaal vrees ik...
    Van Sjors hoorde ik dat we een kaartje hebben gekregen!!! Bedankt daarvoor! En als reactie daarop: wij gaan zaterdag Veracles in de pan hakken!!!!!!

  • 20 Januari 2005 - 09:22

    Mo:

    Als je me mailt, doe dat dan via m.staps@student.rug.nl en niet op mijn hotmail. Die is nml vastgelopen. Mails van de laatste 3 dagen dus niet gelezen: sorry!

  • 21 Januari 2005 - 12:02

    Lyd:

    Mo!!!!! Vond t gezellig! Vanavond moet je lekker gaan zuipen, das goed voor je en voor mij ;)

  • 21 Januari 2005 - 20:24

    Pina Nijzingh:

    Ik zie jouw berichten voor het eerst. wat leuk. Heb je naam toegevoegd aan favorieten. Kunnen we op de hoogte blijven. Dit is andere koek dan diever.

  • 26 Januari 2005 - 08:49

    Maaike:

    He Mo,

    Eindelijk eens op je site aan het kijken. Je verhalen doen me veel aan Zambia denken. Ik loop hier nog steeds in de supermarkt dat ik denk, jemig mina wat verkopen ze hier ongelofelijk veel spullen! Dat verhaal van die kip heb ik zo ongeveer ook mee gemaakt. Ik ging toen de bush in met één van de artsen, er reden natuurlijk meer mensen mee met die auto (we zaten propvol) maar er waren ook 2 kippen mee, die lagen onder een bankje. Eenmaal op de plek van bestemming werden ze er weer uit gepakt en leefden ze nog steeds, heel apart. Ben benieuwd naar al je foto\'s enzo. Hopelijk tot snel!

    liefs maaike

  • 26 Januari 2005 - 08:54

    Maaike:

    He Mo,

    Eindelijk eens op je site aan het kijken. Je verhalen doen me veel aan Zambia denken. Ik loop hier nog steeds in de supermarkt dat ik denk, jemig mina wat verkopen ze hier ongelofelijk veel spullen! Dat verhaal van die kip heb ik zo ongeveer ook mee gemaakt. Ik ging toen de bush in met één van de artsen, er reden natuurlijk meer mensen mee met die auto (we zaten propvol) maar er waren ook 2 kippen mee, die lagen onder een bankje. Eenmaal op de plek van bestemming werden ze er weer uit gepakt en leefden ze nog steeds, heel apart. Ben benieuwd naar al je foto\'s enzo. Hopelijk tot snel!

    liefs maaike

  • 26 Januari 2005 - 08:55

    Maaike:

    Mo,

    Heb net je foto\'s bekeken van het bezoekje aan de village en je had ook net zo goed mijn foto\'s kunnen plaatsen, het is echt hetzelfde! Grappig!

  • 26 Januari 2005 - 11:38

    Raula:

    Ellow? Ellow? Monica???????

  • 26 Januari 2005 - 12:07

    Monica:

    I\'m coming from the roof \"just now\"
    Sawa?
    Pole pole Raula!

  • 27 Januari 2005 - 04:23

    Laoera:

    Asanteeeeee sanaaaaaa! Verheug me nu al op die betonnen bananen vanavond: jum, misschien krijgen we er wel rijst met bonen bij!

  • 30 Januari 2005 - 19:28

    Arjanne:

    ha,ha gooi die heupjes maar los! leuk! grappig dat iedereen daar zoveel gevoel voor ritme heeft en het genetisch bepaald lijkt te zijn. ik vond ook dat de kleinste kindjes daar al heel goed konden dansen. was het bij een masai dorp? hebben de masai in tanzania ook ruzie met andere stammen of is dat alleen in kenia in de masai mara? tot mails! Liefs,A!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

monique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 70528

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: