KERST geMISt? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu KERST geMISt? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van monique staps - WaarBenJij.nu

KERST geMISt?

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg monique

28 December 2004 | Tanzania, Dar es Salaam

Habari za leo?

Hebben jullie allemaal een fijne kerst gehad? Was de boom mooi opgetogen, de familie bij elkaar getrommeld en hingen de ballen allemaal op de goede plek? Niet te misselijk gevroten?
Ik heb van kerst weinig meegekregen. Hitte ipv kou, stof ipv sneeuw, en hier en daar een kerstliedje wat totaal niet paste in deze omgeving. Ik zie de rendieren al door tanzania rennen, haha

Na een week hard werken om mijn voorstel af te schrijven, zijn we in de bus naar het Noorden van Tanzania gegaan. Weer heerlijk scheuren en hobbelen door heuvel- en bergachtig Tanzania. In moshi aangekomen zijn we biertjes gaan drinken met Arjen, een vriend van Laura die hier toevallig stage loopt. Moshi ligt aan de voet van de Kilimanjaro, dus die biertjes met zo'n uitzicht gingen er goed in. Khad ook al een tijdje niet gedronken, dus dat ging al snel van 'lalalala'. We gingen uiteten en toen ik naar de wc ging was ik even vergeten in mijn jolige stemming dat ik mijn geld aan de rand van mijn damesboxer had gepropt: daar lag het stapeltje in de spoelbak! Ja, heeeeeeeel erg smerig en het buitenste briefje was gelukkig een duizendje dus die is doorgespoeld! hahaha

De volgende dag had ik zware koppijn en gingen we op safari. De hele dag schudden in een 4wdrive met mijn brakke hoofd. Toch raar dat ik nooit koppijn heb,maar als ik bier ga drinken en de volgende dag op safari ga, gaat t altijd mis (Joelle, weet je nog in Australie???) Over safari's en ik kan ik nog wel een boekje open doen... Toen ik naar australie ging, werd ik een paar maanden (door de verandering?) niet ongesteld. Na een tijdje verwacht je dat niet meer en dan net, als je in de middle of fucking nowhere zit, bedenken mijn hormonen dat het wel het goede moment is...? Dit gebeurde nu dus weer, bizar toch?! Al was ik er nu wel op voorbereid, al dan wel niet zo blij met alleen gaten in de grond en bosjes... laura had te grote lol: " Tzou wel losgeschud zijn", hahhahahahahah

We zijn in totaal 5 dagen op safari geweest en echt, ik heb een engeltje boven mijn hoofd hangen! We hebben alle beesten gezien. Een cheetah die net een impala had gevangen en dit voor mijn neus kapot scheurde. (ik weet nu dus ook hoe een impala er van de binnekant uitziet...). Luipaarden, giraffes, zebra's, apen, olifanten, neushoorns, mannetjes en vrouwtjes leeuwen,enz.
Oh, das nog wel een mooi verhaal, en weer eens typische monique-actie:
er lag een leeuw vlakbij onze auto, zo'n 2 meter afstand. Ik wilde deze fotograferen uit het raam van de auto, toen er een ring van mijn camera afviel. Vlak voor die leeuw! Ik lag helemaal dubbel van het lachen, wat een moment! Uiteindelijk is Beni, de kok, zo dapper geweest dat ding, al sluipend, voor mij te pakken, pffffffffff...

We hebben alle nachten gecampeerd en dat was SPANNEND!!! Waar ik eerst dacht dat het wel los zou lopen met die beesten om ons heen, bleek niks minder waar. 's nachts werd ik wakker van het geluid van in een rap tempo scheurend gras en zwaar gestamp...'MMMMMMMMMMMM', wat zal het voor beest zijn zit je dan te denken... Als het een olifant is, hoeft ie maar een drol te leggen en mijn tent zou instorten, haha! Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik wel graag even kijken, maar durfde eigenlijk ook niet zo goed. Dus eerst maar even Laura wakker gemaakt en vervolgens de binnentent in het midden opengeritst en de buitentent aan de onderkant. Zo kon ik precies naar buiten kijken, maar identificeren was lastig op deze manier. Ik kon net de schaduwen en de poten zien. Ik dacht dat het pumba's of zoiets waren, maar durfde niet met mijn zaklamp te schijnen. De volgende dag bleken het voornamelijk hyena's te zijn geweest! Blij dus dat ik die nacht niet naar de wc hoefde...

Verder nog veel te veel beleefd om allemaal op te schrijven:
- Knallende onweer 'snachts en onze tent die weg drijft. alles nat!
- Drie 4wd aan elkaar verbonden, om die sukkels eruit te trekken die met een busje het park in gaan
- een rivier overgestoken met de auto, om vervolgens de motor weer droog proberen te krijgen
- Pech op de terugweg in de middle of nowhere: ben hier overigens flink van bijgekleurd ( ROOD!!)
- Foto's maken van plassen in de bosjes, haha
- negers proberen foute 'mzungu-grappen' te ontlokken
- De luxere safari trina tegengekomen op een 10 cm hak?! ( dat kan dus ook mam...)
- versierd worden door iemand waar je net zaken mee dacht te doen en helaas: tanzanianen zijn blind voor hints.
- de volgende dag horen dat er leeuwenvoetsporen op de camping waren gevonden?!
- Een olifant die naar de 'keuken' van de campsite kopmt om uit de tap te drinken, en deze dus op 10 cm van je af hebben staan. (Dan zie je es hoe groot die slagtanden zijn en moet je oppassen dat ie niet met water gaat spuiten)
- Stiekum de Maasai op de foto zetten

De safari was niet allen mooi vanwege de mooie (grote) beesten die je ziet in hun eigen omgeving, maar ook de bomen, de vlaktes, de lichtinvallen en de vogels zijn verschrikkelijk mooi. Ik was ook erg onder de indruk van alle apen. Die beesten kijken je echt aan en doen zoveel menselijke dingen. Onvoorstelbaar! We zijn naast Serengeti nog in Lake Manyara NP en Ngorongoro krater NP geweest.

Ik heb zo veel zin om in februari op pad te gaan en misschien als ik geld over heb ook nog naar Gombe stream NP te gaan (waar Jane Goodal research deed naar chimpansees).Dit park ligt alleen heel afgelegen en is 100 dollar per dag om toeristen te minderen. We'll see, plannen genoeg in ieder geval!

Bij terugkomst van de safari was alles weer goed geregeld. Arjen huurt in Moshi voor 4 maanden een bruidssuitte!!! En had wel ruimte voor ons, haha. Een huiskamer vol te lelijke roze tirelantijntjes, een super fijn bed (helemaal naar die rotsige kampeergronden), een bad en een NORMALE wc!!!
Hier heerlijk bijgekomen met de kerst en daarom nu weer vol energie om nog een maand keihard aan het onderzoek te werken. Wat ik daarna ga doen, ...Zeg het maar!

Veel liefs en allen zoenen voor het nieuwe jaar!

Mo

@Kasper: Ben aardig verslaafd geraakt aan je camera. Wow, die lens is dus gewoon ook een verrekijker! Wat een cool ding!
@ Joelle: Voicemail nog gehoord?
@ Agnes en Mark: Thanx voor jullie pakket! alleen losse chocolaatjes erbij in doen is niet erg slim in deze hitte,haha.
@ pa/ma/luud/jo: Grussn an die kappl-leute!
@Inge: heel veel plezier in Cambodja en Vietnam, weet zeker dat je er van zult genieten!
@ Fardou: Succes met de bevalling, ik ben erg benieuwd wat het wordt! Stuur je me een geboortekaartje?
@ Nynke: Hoe ist met het "sporten"?
@ Nadien: Advocaatje Ja/Nee (streep door wat niet van toepassing is)
@Ruben: Heb dat boek al gelezen toevallig AVV gevolgd. Enne, ik mag ook graag over interessante dingen mailen, maar dat had je al wel door.
@ Kay: ????
@ Josien: Ik ga binnenkort mijn vlucht verzetten, dus kijken ook of ik een paar dagen bij je kan langskomen. Lijkt me een mooi idee! Hoe ver is Cambridge van londen?
@Lyd: Nog gefeliciteerd!!! Kheb aan je gedacht, maar had geen bereik in de bush
@ Sape: Mooi!
@Douwe: Gaat malawi nog door?
@Luud: geen lawines veroorzaakt dit jaar?
@Aniet: Hoe ist op de banenmarkt?
@Wiek: Al ns actie ondernomen? Kom op!!!!
@Susie: Binnenkort weer es msn-date?
@Flora: Hoop dat je bent bijgekomen op Ameland! HAKUNA MATATA!

  • 28 December 2004 - 10:15

    Anneke & Dick:

    Hoi Monique,

    Van Annechien heb ik een tijdje terug het adres van je site gekregen wij bezoeken die dus ook regelmatig en hebben zojuist ook daar de foto's bekeken, mooie foto's.
    Jullie hebben een fantastische tijd gehad en als ik het goed begrijp plak jij er straks nog een stukje aan vast.

    Dick vraagt zich af hoe het nu met het fotograveren gaat, dit omdat je in het begin een beetje troubles had ??

    Wij hebben hier in Bodegraven geen kerstboom gezet, er lopen hier 2 niet opgevoede katten in huis en wij hebben het idee dat ze de ballen uit de boom gooien en er zelf in gaan hangen. We hebben in lichtkabel van 20 m in onze apenboom gehangen en dat geeft ook sfeer en verder natuurlijk veel kaarsjes e.d. Mijn buren hebben een heel kersthuis, iedere dag komt er wat bij dus regelmatig kijken wij even sneeky in de tuin zo van "wat hebben jullie vandaag weer gekocht".

    Het sneeuwen is inmiddels over gegaan in regen, buiten is het + 1, binnen 22, we blijven nog maar even binnen.

    Groeten Dick & Anneke.

  • 28 December 2004 - 10:17

    Anneke:

    Ik zit mijn verhaal nog eens door te lezen, die kaarsjes staan binnen hoor niet in de bomen in de tuin, wordt te druk en mijn buren worden dan misschien jaloers.

  • 28 December 2004 - 10:33

    Monique:

    Ha Anneke,
    Wat een gezelligheid! Ik moet altijd erg lachen om je verhalen, dus: Karibu sana op mijn site. Heb al haast 't idee dat ik jullie ken?! Enne, hebben je buren ook zo'n leuke driehoek voor de ramen?

  • 28 December 2004 - 10:35

    Monique:

    Oh en wat de camera betreft: dat gaat een beetje te goed, haha, wat een mooi ding! Alleen kan ik geen filter vinden in de mm die ik nodig heb helaas. Heb nu wel elke "fotozaak" van Dar gezien, was ook wel weer een mooi uitstapje!

  • 28 December 2004 - 10:39

    Wiek:

    Wauw!!!

    Nu snap ik je sms van engeltje boven je hoofd pas goed!!!

    Liefs Wiek

  • 28 December 2004 - 11:05

    Suus:

    Waaat je had gewoon hyena's naast je bed staan! Wat een contrast met een pissebed naast de mijne ! Kus Suus enel weer even daten!

  • 28 December 2004 - 11:52

    Mo:

    Suus, dan moet je maar es hard gaan schoonmaken:)

  • 29 December 2004 - 11:52

    Ruben:

    Dus...................

    Dacht soms dat het KVT een jungle was maar nu weet ik beter...je kunt toch beter Arjen naast je hebben dat een hyena!

    AVV vak??? Bij ons was het Inleiding op de Islam/ antropolgie van de islam ofzo iets. Maar je hebt vast geen boekbespreking van dat boek gemaakt?

  • 30 December 2004 - 11:39

    Mo:

    Sjemig,kan niet serieus zijn vandaag. Gister uitgeweest, pffffffff...nu, na wat slaap dan toch naar kantoor.Veel cognaci's, gedans en onthullingen over poligamie. Sjonge...cultuurbotsinkje? Kben een paar stukken kwijt van de avond, ja, zo triest was het. Laura dr geld is kwijt (doe je bh es wat strakker!) en ik blijk er gehavend uit te zien vandaag?! Laura danst als een giraffe en onze vriend de taxichauffeur 'nakupenda wote'...! Tsja.
    Ehm, khoop dat jullie t begrijpen en anders...dan maar niet. Groeten!

  • 31 December 2004 - 10:49

    Ruben:

    Goed zo Mo, keurig!

  • 01 Januari 2005 - 09:37

    Mo:

    Heri mpya mwaka toka Tanzania!!!

    Gisteravond in dubio wat we zouden doen. Er was een sjiek feest waar we heen konden, maar 50 dollar en allemaal stijve mensen hadden we geen zin in. Allebei super traag, want 's middags hadden we al een feestje gehad waar het volgende biertje al weer klaarstond terwijl de andere nog niet leeg was. (ja, ze houden je flesje goed in de gaten!) 's avonds was mijn maag meteen weer ontregelt, dus op de laatste dag van 2004, Hup; alles er weer uit!
    Toch maar naar de bar gelopen, anders wast ook zo saai. De bar is een cafe aan de weg bij ons om de hoek, lekker buiten dus, waar elke dag de kansloze harry's zich verzamelen. Om 12 uur getoeter en gegil en JAWEL, vuurwerk op 1 plek te zien!(das verboden hier, verstoort de rust). Natuurlijk kwamen ook de cognaci's op tafel,pffffffff... En toen ging om 1 uur de bar dicht? Dat was geen ramp want onze rafiki was erg dronken en werd vervelend. Mijn jaarwisseling was dus niet heel boeiend maar wel bijzxonder! Ben benieuwd naar jullie verhalen!!!
    @Nadine: heb je t verstaan?--> de 'G' blijft moeilijk he!
    @ Agnes en Suus: Wat leuk jullie stemmen even te horen, kheb wel het hele huis wakker gegild:)
    @ Familie: Wie won er met risk nu ik er niet was...?haha

    De tijd gaat wel rap nu hoor, over een maand ben ik hier al weer klaar?!

    Geniet van 2005!!!!

  • 03 Januari 2005 - 08:25

    Kasper:

    Monique, nog even een aanvulling op mijn email. Als je alle info per land wil hebben kun je kijken op www.fao.org. even op de zoekpagina uganda intypen, cést tout. Misschien wist je dit al, maar ik heb me verbaasd over alle info.

  • 04 Januari 2005 - 12:09

    Karin:

    hoihoi

    echt ontzettend leuk, by the way, nog gelukkig 2005 he! over die safari, zag laatst op discovery safari door tanzania, onvoorstelbaar! ik weet niet hoor, met je tentje daar in de bushbush liggen...
    maarre succes nog ff met je stage en ik mis je wel een beetje hoor!

    liefs karin
    ps groetjes aan laura!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

monique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 70540

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: